DM Forum sikrer national ramme for undervisning i forsknings datamanagement

Arbejdsmøde om udarbejdning af læringsforløb for Ph.d.-studerende i DM.

Med afsæt i det nationale Data Management Forums aktivitet omkring udviklingen af skalerbare læringsforløb samt læringsmål i data management for Ph.d.-studerende, ledte den omfattende rapport ’’Anbefalinger til Udvikling af et Blended Learning‐forløb’’ bl.a. til konklusionen; at der bør sikres en national ramme for tiltag indenfor DM-undervisning, således at Ph.d.-studerende sikres en sammenlignelig uddannelse i datamanagement.

Denne anbefaling tog et skridt videre d. 14. december, 2017 i KUs historiske hovedbygning på Vor Frue Plads, hvor repræsentanterne fra DM Forum; Asger Væring Larsen (SDU), Paula Martinez Lavanchy (DTU), Susanne den Boer (KU) & Falco Hüser (DTU) samlede godt 30 DM-interessenter fra landets universiteter og biblioteker samt Rigsarkivet. Fokus var at kravs-specificere en didaktisk model for et Ph.d.-kursus i forsknings datamanagement og udforme udbudsmateriale til udvikling heraf. Resultatet blev hele 8 post-it -fyldte plancher med konkrete forslag til fagligt indhold, struktur og output. Energien var god og ideerne mange!

Næste skridt herfra er konkretiseringen af de mange inputs og kommentarer som workshoppen bragte til selve udformningen af den didaktiske model for et Ph.d. kursus i datamanagement. Denne model fremlægges for formanden for det nationale DM Forum, Anders Conrad, samt resten af DM Forum medlemmer, som derefter skal evaluere og vurdere den videre proces.

Stor tak til det nationale DM Forum, de workshop-ansvarlige repræsentanter herfra, samt workshop-deltagene for at skabe og bidrage til de afgørende rammer og faglige indhold til at udføre et fælles og nationalt kompetenceløft inden for datamanagement. DeiC eScience Kompetencecenter glæder sig over dette vigtige arbejde og til at understøtte både udviklingen og anvendelsen af det nationale kompetence-opbyggende samarbejde i DM Forum.